« The Price Tag for Alan Johnston | Main | NUJ Discards Boycott of Israel »

July 08, 2007

Credibility Still for Peace Now?

Dror Etkes (mis)leads the way

Dror Etkes, one of Peace Now's "settlement experts," doesn't have a good track record when it comes to the facts. In February, he falsely claimed that illegal Palestinian construction "is undertaken by private individuals in all cases;" that illegal Palestinian building merely serves families in need and serves no political purpose; that "Most of the Palestinian illegal construction is undertaken on their own private land," and that the Arab population in eastern Jerusalem has no right to vote in municipal elections. (This last claim is contradicted by Peace Now's own documents.)

And in October 2006, Etkes' Peace Now falsely reported that 86.4 percent of Ma'aleh Adumim land is privately owned by Palestinians -- an error of 15,900 percent!

All of which makes us scratch our head in response to the New York Times latest report yesterday on Peace Now's "findings."

Just how many lies to you have to tell in order for the Times to no longer consider you a credible source worthy of coverage? Saeb Erekat, care to take a shot at that one?

Posted by TS at July 8, 2007 07:20 AM



"What CAMERA fails to note, or tries to hide, is that [Ma'aleh Adumim] accounts for nearly the entire difference between the 2004 and the 2007 data. If you leave Ma’ale Adumim out of the analysis, the remaining discrepancies amount to only 1%...Whatever the reason, Peace Now has not tried to hide the discrepancies, regardless of whether they paint a better or worse picture of the situation. Peace Now promptly updated the public with all of the new data right after completing its analysis earlier this month.

"CAMERA, however, seems more interested in discrediting Peace Now than in telling the story straight. It is yet another example for how an organization that purports to promote 'accuracy' offers nothing more than spin and distortion.

"Peace Now has done its utmost - and will continue to do so - to bring the best available information about settlements into the public domain. Unlike CAMERA, it does not fear the truth and does not distort it."

Posted by: Anonymous at July 8, 2007 01:24 PM

It is Peace Now which has covered up information. Peace Now deceptively omits any mention of the egregious Ma'aleh Adumim error both in its press release posted on its US website ( , and in the announcement posted on its Israeli website ( .

The Associated Press, unlike Peace Now, was upfront about the Peace Now error. A March 14, 2007 article was headlined "Military database released to Peace Now Shows Little Land Seized from Palestinians to Build Largest West Bank Land." Why did the watch-group seek to hide this gross error?

And why has Dror Etkes or Peace Now never acknowledged his February 2007 falsehoods about illegal Palestinian building and about voting rights for east Jerusalem Arabs?

Posted by: TS at July 8, 2007 02:20 PM

here's a link to the aforementioned article:

Posted by: Brian at July 10, 2007 11:56 PM

Guidelines for posting

This is a moderated blog. We will not post comments that include racism, bigotry, threats, or factually inaccurate material.

Post a comment

Remember Me?

(you may use HTML tags for style)